Om oss

Vi på Offside Press gör journalistiken som vi har saknat. Och berättar berättelserna som du har saknat. Sedan 2000.

I dag gör vi …

… tre egna tidningar – Offside, Filteroch Skriva– och producerar dessutom Offsides podcastoch Filters podcast. Vi ger också ut ett antal nonfiction-böckerom året, arrangerar debattkvällar och andra events, samt hjälper andramed tidningsproduktion, formgivning och utbildningar. Offside Press AB omsätter cirka 35 miljoner kronor (inklusive tre dotterbolag), har en hälsosam ekonomi och sätter alltid kvaliteten främst: våra medarbetare/tidningar/böcker har belönats med bland annat Stora Journalistpriset, Sveriges Tidskrifters Stora Pris, nominering till Augustpriset och utmärkelser som Årets AD, Årets Journalist och Årets Tidskrift.

Men det började …

… i mycket liten skala, närmare bestämt i ett enkelt pocketboksformat. Journalisterna Mattias Göransson och Tobias Regnell hade under ett par år strax före millennieskriftet retat sig på att dagstidningarna blev mer och mer ytliga, och i allt mindre grad baserade sig på rappporter från verkligheten – telefon och internet hade tagit över som de viktigaste arbetsredskapen. Dessutom handlade sportjournalistiken fortfarande mest om att referera matcher. Som läsare kom man sällan spelare och tränare inpå livet. Supportrar, agenter, ungdomstränare och alla andra som levde för och kring fotbollen syntes överhuvudtaget inte alls. Fotbollsmagasinet Offside var ett sätt att göra något åt båda problemen. Med en budget på knappt 200 000 kronor sjösattes projektet och premiärnumret.

Ganska snart förstod vi …

… att många hade längtat efter en ny sorts sportjournalistik. Upplagan steg snabbt, det lilla pocketmagasinet belönades med Stora Journalistpriset, Norstedts gav ut en samlingsvolym med de bästa reportagen och pocketen blev till ett fyrfärgsmagasin – fortfarande i ett litet och läsvänligt format. Vi satte upp två mål för framtiden, utöver att göra Offside till en så bra tidning vi bara kunde.
1/ Vi ville göra en massa roliga fotbollssaker runt Offside. Vi startade SM i Fotbollskunskap på krogar runt Sverige. Vi gav ut ett »kultnummer« om 11 allsvenska spelare och gjorde en hyllningströjor till alla 11 i samarbete med Nudie/Whipping Floyd. Vi gav ut egna fotbollsböcker. Och så vidare.
2/ Men vi ville också ta den journalistik vi brann för – bra berättelser, upplevda och inhämtade från fältet – till nya ämnesområden.

Resultatet stavades Filter …

… och den här gången, 2008, kom framgången ännu snabbare än med Offside. Dagstidningarna hade gått ännu mer åt snabbt, kort och enkelt. Många magasin fokuserade på tips och konsumtion. Filter fokuserade på att närgånget skildra den svenska samtiden i text och bild. Nyfikna läsare strömmade till. Och annonsörerna gillade både läsarna och tidningen. Ett år efter starten utsågs Filter till Årets Tidskrift. Och när Sifo Orvesto lät 40 000 svenskar tycka till om kvaliteten på 240 magasin, så delade Filter och Offside broderligt på förstaplatsen.

Allt fler hörde av sig …

… och ville ta del av receptet. Därför är nu konsultverksamheten en stor del av Offside Press AB. Vi föreläser och undervisar, vi bygger om andras tidningar och vi total- eller delproducerar magasin på uppdrag.

För oss är det viktiga …

… att alltid sätta innehållet först. Vi tror att intressanta bokstäver och brännande bilder är det bästa sättet att även nå bra siffror – oavsett om det handlar om annonsintäkter, lästid eller totalekonomi. Det är så Offside och Filter har lyckats. Och det är därför en bok om och från Etiopienkan sälja över 100 000 exemplar. Det är helt enkelt så vi vill jobba, oavsett om det sker på papper eller digitalt, i egen regi eller på uppdrag av andra.